Nuffnang Ads

Thursday 12 December 2013

Tips Kekal Segar Lepas Bersalin

Setiap wanita lepas bersalin mesti kena lalui proses pemulihan. Ini untuk pastikan badan kembali segar dan sihat semula luar dan dalam. Selain urutan dan mandian herba, mommies perlu ambil beberapa sumber makanan yang berkhasiat supaya badan kembali segar.Antara makanan yang boleh diambil termasuklah:

Madu


Boleh bantu meredakan kerisauan dan meningkatkan daya ingatan. Selain itu dapat bantu cepatkan luka bahagian dibedah dan luka histerektomi (bersalin normal). Dalam madu nia ada antibakteria semulajadi, Vitamin Cdan bahan yang mampu merangsang pertumbuhan sel baru dan membaiki sel yang rosak. Madu juga dapat beri tenaga, tambah darah dan selera makan, mengurang dan mengawal kolesterol.

Serai Wangi


Menghilangkan bau hanyir dan bau badan lepas bersalin, menyegarkan badan yang rasa sakit-sakit. Aroma daun tue umpama terapi dan dapat hilangkan stress juga dapat memanaskan badan yang sejuk-sejuk.

Halia


Bantu penghadaman makanan dan elakkan sembelit, buang angin dalam usus besar dan usus kecil, buang kahak dan lendir yang melekat di bahagian halkum, dan hilangkan kadar kesejukan yang terdapat pada makanan dan buah-buahan atau sayur-sayuran apabila telah dimakan dan diminum.

Sirih


Bahan pencuci pada bahagian vagina merawat keputihan, menghilangkan bau, gatal-gatal atau dijangkiti bakteria. Juga membantu menyejukkan badan dan mengecutkan saluran peranakan, menghilangkan gatal-gatal kulit seperti kayap dan kurap dan meneutralkan bau nadan, bau mulut, bau bahagian sulit.

Selain dari madu dan herba-herba, VITAMIN juga dapat membantu mommies yang baru lepas bersalin.]

Zat Besi

Mommies bersalin telah banyak kehilangan darah jadi mommies perlu ambil makanan yang seimbang dan berkhasiat agar dapat ganti semula darah yang keluar semasa proses melahirkan baby. Zat besi sangat la penting dalam pembentukan sel darah merah. Kalau zat besi kurang boleh sebabkan mommies kelihatan pucat, letih, lesu dan tak bermaya. Bagi mommies yang nak breastfeed baby kena make sure pengambilan zat besi dititikberatkan.

B Complex

Juga merupakan pengambilan sel darah merah disamping bantu stabilkan hormon badan. Kalau kurang B complex boleh sebabkan mommies yang dalam tempoh berpantang alami gangguan emosi atau lebih dikenali sebagai meroyan. B complex boleh bantu badan lebih bertenaga dan seimbangkan emosi.

Vitamin C

Berkonsepkan pelepasan masa dengan melepaskan vitamin C sikit demi sikitikut keperluan badan. Memandangkan vitamin C adalah jenis vitamin larut air makan konsep pelepasan masa ini sangat bagus demi memastikan badan kita sentiasa cukup vitamin C dalam meningkatkan antibodi secara berterusan. Vitamin C sangat perlu dalam bantu badan pulih dari proses kelahiran.

Zink

Antara galian yang sangat penting dalam membantu proses pemulihan. Zink bantu cepatkan proses baik luka dalam badan. Ikan haruan antara makanan yang kaya dengan zink. Pengambilan zink bagi mommies yang bf baby sangat penting sebab dapat bantu baby membesar dengan baik.

Dari mana mommies semua boleh dapatkan vitamin-vitamin nie? Dah tentu lah dari Shaklee..Semua Vitamin tue ada dalam produk-produk Shaklee..Cuba tengok kat bawah ni:




Jom tengok testimoni pulak:



























No comments:

Post a Comment