Nuffnang Ads

Friday 20 December 2013

Rahsia kejayaan para peniaga

Nak tau tak rahsia untuk berjaya dalam bisnes??  nak berjaya mesti ada rahsianya..tak semua yang berbisnes tue terus berjaya..mesti ada cabaran dan dugaan dan pegangan mereka sebelum betul-betul berjaya..

Kali nie akma nak share rahsia 3T dalam bisnes:

1) TEKAD
Untuk memulakan perniagaaan, seseorang perlu tekad yang kuat untuk berbisnes. Tekad nie ada hubungan rapat dengan keazaman, kesungguhan dan keteguhan dari segi sikap. Tekad mempunyai kaitan dengan keyakinan seseorang terhadap keputusan dan langkah yang diambil. Untuk memiliki tekad yang jelas, seseorang perlu mempunyai cita-cita dan meletakkan harapan yaBng tinggi terhadap perkara yang hendak dilakukan, perlu ada target dan sasaran yang hendak dicapai dalam tempoh tertentu. Untuk mencapainya perlukan fokus dan tumpuan yang penuh. Gabungan daripada tiga elemen ini ialah cita-cita, target dan fokus akan membentuk tekad yang kuat.

2) TEKUN
Perlu tekun dengan usaha dan bidang yang diterokai. Maksud tekun tue bukan semata-mata rajin dan kuat kerja je tapi jugak kena usaha berterusan dengan penuh minat, komitmen dan berhemah. Mereka yang tekun akan mengambil kira segala aspek dan membuat pertimbangan dengan cermat. Mereka akan menggunakan segala sumber dengan sebaik mungkin dan tidak membazirkan wang, tenaga serta masa dengan sia-sia tanpa sebarang manfaat.

3) TABAH
Sikap tabah perlu dimiliki bagi memastikan semangat dan tekadnya terus membara. Tanpa ketabahan, seseorang akan hilang ketekunannya lebih-lebih lagi apabila segala usaha tidak memberikan hasil seperti mana diharapkan. Dengan memiliki ketabahan, seseorang akan sanggup berdepan dengan kesusahan dan tidak putus harapan. Ketabahan memerlukan pengorbanan dan kesanggupan seseorang untuk melepaskan keselesaan sementara bagi mencapai kesenangan yang berpanjangan.


No comments:

Post a Comment